Riktigt stora modellflygplan

Modellflyg handlar om att bygga, flyga och uppleva modeller av det som oftast är verkliga fullstorleks flygplan. För de allra flesta är det naturligt att börja med modeller som liknar verklighetens småflyg, helt enkelt för att de är enklast att styr och kontrollera både i verkligheten och som modellflygplan.

Lite mer erfarna modellflygare uppgraderar ofta sin flygpark till mer verklighetsnära modeller av större flygplan. Det är vanligtvis mycket flygintresserade personer som också skaffar sig modellflyg, och alla flygplansmodeller har sina fans. Om man verkligen gillar ett speciellt flygplan så kan man till och med beställa paraplyer med tryck, så har man alltid sin favorit Airbus eller Boeing i närheten.

De stora giganterna som modellflygplan

En flygplansmodell som är populär att bygga också i stor skala är naturligtvis klassikern Boeing 747, den ursprungliga jumbojeten. Boeing 747 har en av de mest ikoniska siluetterna bland världens flygplan, också som modell är det imponerande att se planet lyfta.

Självklart finns det också många modeller av Airbus A380, några i så stor skala som 1:15. Det faktum att A380 tyvärr inte blev någon succé gör dessa modeller ännu mer speciella. Om några år när fler och fler A380 är skrotade är kanske modellflygplan den enda möjligheten att uppleva denna giganten på.

Ingen av dessa modeller är egentligen helt lämpade som modellflygplan. Det är stor skillnad på vilken design som egentligen passar till ett stort och ett litet flygplan. Det är också viktig att komma ihåg att moderna stora flygplan har extremt avancerade kontrollsystem, utan vilka flygplanet ofta inte ens kan lyfta från marken. Dessa kontrollsystem hjälper piloterna med små justeringar hela tiden.

Motorer och drivmedel till de riktigt stora modellerna

Traditionellt är det tre olika typer motorer och drivmedel som har dominerat modellflyg-marknaden: elektriska motorer, olika förbränningsmotorer och jet- eller turbinmotorer.

Än så länge drivs de flesta större modeller med en motor med fossilt drivstoff. Det är flera orsaker till det, bland annat passar elektriska motorer bra i mindre flygplan där batteriernas vikt inte är något problem. I större modeller kan batterier bli en utmaning, samtidigt som de elektriska motorerna inte heller är lika billiga som i mindre versioner.

Dock följer det egna utmaningar också för turbinmotorer när modellerna börjar bli riktigt stora. Den gigantiska A380-modellen använder över en liter drivmedel per minut, och med en tank på tio liter blir det inte lång flygtid före planet måste gå in för landning. Detta säger också sitt om hur välutvecklat ett fullstorleksplan är, som kan vara i luften i många timmar. Ett modellflygplan kan vara en realistisk kopia på utsidan, men skillnaderna inuti är mycket stora.

En mycket spännande utveckling är att det nu faktiskt byggs några få elektriska fullstorleks flygplan. På sikt kanske det visar sig att modellflygplanen var föregångare vad gäller miljövänliga motorer i flygplan.


william

Ingen beskrivning. Vänligen uppdatera din profil.