william
Ingen beskrivning. Vänligen uppdatera din profil.
När man håller på med modellflygplan bör man vara medveten om att all elektronik drar någon typ av ström. För att detta behov ska tillgodoses finns det flera olika ackumulatorer på marknaden. Som ny inom sporten får man räkna med att laddare, ackumulatorer och liknande kostar bra många hundralappar. Det är dock en mycket långsiktig investering. I huvudsak finns det två laddningsbara batterityper man väljer mellan och dessa är Nickel Kadmium-celler (NiCd) samt
Nickel Metallhybrid-celler (NiMH). Om man ska se till miljöaspekten är NiCd betydligt miljöfarligare än NiMH, och troligen på väg bort från marknaden i dagsläget.
När man styr ett plan använder man det som kallas för sändare. Om man har en fyrkanalig sådan finns det två större spakar, samt trimspakar till varje kanal som används för att man ska kunna finjustera dem. Om man har flera kanaler tillkommer än fler knappar, spakar och vridreglage men det är inte något en nybörjare behöver fundera över. Ofta kan det var skönt att ha en sändarpulpet där man kan placera sändaren. Denna kan man sedan fästa en nackrem i. Då slipper man hålla i sändaren hela tiden
För att omvandla elektriska impulser till mekanisk kraft använder man en servo. Detta är en del av radioanläggningen. Kraften överförs sedan till funktioner som trottel och rodel. Överföringen sker ofta med till exempel ett roderhorn eller en stötstång. Servon kan ofta ses som en växellåda med en liten elmotor, och denna rör en platta eller arm till det läge piloten önskar. Servon finns i flera varianter och modeller, och det som skiljer dem åt är kraften, snabbheten och lagringen. Ett litet servo kostar ofta mer än ett större. Om servot har en kullagring kostar det också mer men är oftast väl värt priset. För en nybörjare räcker ofta ett mindre servo och de kostar några hundralappar. Ofta ingår de i radioanläggningar för nybörjaren.
Mottagaren är den allra sista delen av radion. Denna omvandlar signalerna till strömimpulser åt servon. Denna mottagare kan också kallas för planets hjärta eftersom samtliga delar kopplas till den. Det är viktigt att komma ihåg att mottagaren alltid ska packas in i skumplast. Detta eftersom att vibrationer skapade av motorn annars kan skada elektroniken. Man ska inte heller korta av mottagarens antenn. Den finns där och är anpassad för att passa frekvensen. Om antennen är för lång är det istället bättre att låta den hänga fritt. Om det gäller mottagare för slowflyers kan det ibland stå att de kan kapas på mitten, men då kommer räckvidden att minskas till hälften. Om man vill ha en kort antenn som trots allt ger lång räckvidd kan man behöva gå upp i prisklass en del.
Ingen beskrivning. Vänligen uppdatera din profil.
@ 2016 hotel-melbourne Theme-Developed By Asia Themes